Nan’s tour

Checking the stuff

Ok, ok, eerst even de 2de dag raften bespreken, deze was niet meer nodig aangezien we de totale trip in 1 dag konden afleggen.
Dus dag 2 stond iets anders op het plan, een ritje met onze gids Nan langs Chinees Thailand. Kort samengevat: orchideeën tuin bezocht, bezoek aan de  schapen, thee proeven,  tempel bezocht en een waterval met bijna geen water, nu snel door naar de echte trip 5 dagen lopen.

Dag 1: 5.66 km, gemiddeld 2.2 km/uur, 755 m klimmen en dalen, hoogste punt 1540 meter

Top of the mountain

‘s Morgens vroeg eruit om de laatste spullen te pakken, kleding, water, hond check alles aanwezig we kunnen gaan… na een korte rit met de auto komen we aan bij het beginpunt. Even wachten op de gids en ondertussen krijgen we ons avondeten al te zien, 4 erg kleine ratjes met amper vlees om zichzelf warm te houden lagen klaar ons om aan het eind van de dag in de soep te belanden… een locale gids mee om ons over de berg begeleiden een redelijk makkelijke tocht maar toch is heuvel op altijd weer wennen. Na 3 uur rustig lopen staan we op de top, helaas net te bewolkt voor de echte plaatjes maar helder genoeg om het gebied eens goed te overzien… na een korte pauze denderen we naar beneden en zo sta je een uurtje later in een dorpje. De locale mensen hier zijn erg vriendelijk, een enkeling spreekt ook nog eens 2 woorden Engels de andere proberen het te volgen, andersom is het pre iets hetzelfde want ook van dit taaltje kan een hollander geen pap maken. Al snel zitten we aan de whisky en maken er een gezellig avondje van.

Na het eten nog even langs de locale coffeeshop voor een sterke espresso, kortom een heerlijk dagje op in te komen.
Ow ja de rat was goed te eten helaas weinig vlees maar zeker het proberen waard.

Dag 2: 10.45 km, gemiddeld 2.8 km/uur, hoogste punt 1736 meter
Vroeg op mede dankzij een krolse kunt kat en de haan die onder ons verblijf huist. Vandaag een relatief makkelijke dag even naar het hoogste punt van de omgeving en weer terug. Temperatuur is zo rond de 25 graden en een zacht briesje komt uit het Zuidoosten. Eerst bij de locale koffie boer kijken of er nog iets in de pot zit. Al snel zitten we weer bij een vuurtje een is hij an het goochelen met een koffie potje.. vol trots komt ook nog even de buit van vandaag op tafel tussen de koffie kopjes (van bamboe natuurlijk)liggen plots een stuk of 10 verse ratjes.  Ook de buren waren al druk bezig met het ontharen en hadden zelfs nog een bonus mol om op te eten. Als snel staan we klaar om te klimmen tussen de orchideeën omhoog naar de top waar een kaal stuk staat te wachten.  Vandaag ging omhoog een stuk makkelijker toch blijft naar beneden een altijd lastig verhaal maar deze afdaling was goed te doen. Met de dieren hier is het nog minimaal in de verte horen we de gibbons huilen dichterbij wel veel vlinders en af en toe een vogel maar dan houd het wel op. Na de berg wacht nog 1 kleine verrassing een slingerende weg van 2 km lang met nog wat pittige heuveltjes.
Bij het dorpje even uitpuffen de whisky fles gaat open en genieten van weer een avondje rijst…

Dag 3: 11.88 km, 3.2 km/uur, 1226 meter vlak, 3 rivieren, 5 en half uur onderweg
Het is alweer dag 3 tijd voor de derde wandeling en afscheid nemen van de familie waar we 2 dagen hebben gezeten. Een zeer gastvrij gezin alles delen en bijna niets hebben. Gelukkig zijn met elkaar en het simpele houten huisje waar in 1 ruimte gewerkt geslapen gekookt en geleefd word, tijdens het ontbijt kwam onze Moeka nog als verrassing met 2 sjaals die ze de afgelopen 2 dagen speciaal voor ons heeft gemaakt. Tijd voor het afscheid, we hebben Vandaag de zwaarste dag te ondergaan…

In tegenstelling tot de voorgaande dagen was het vandaag niet berg op en dan afdalen maar afwisseling, tussendoor een paar keer door een rivier heen de omgeving is weer erg mooi afwisselend van grote rotspartijen tot bamboe bossen meer vogels en vrolijk rond fladderende  vlinders.
Na 12 kilometer komt het dorpje in zicht een gemeenschap van 22 gezinnen. Na even bijkomen staat de whisky alweer klaar dit dorp is wel een stuk beter ingericht dan het vorige, ze hebben zelfs een eigen huis Amerikaan Aron, hij geeft hier Engelse les en hoopt zelf de kunst van het manden maken en messen maken onder de knie te krijgen… Vandaag voor de verandering eens rat met komkommersalade en rijst op het programma. Na het eten nog de laatste seconden gekeken van Thailand – Maleisië want tja als het echte hebben ze ook hier een tv ook geeft deze groen beeld.
Op naar dag 4.

Dag 4: 13.5 km, 3.2 km/uur, 5 uur onderweg 7 de rivier door, laagste punt 300 meter
Vandaag toch wel de meest avontuurlijke dag berg afwaarts naar het laatste dorp van 900 naar 300 meter, eerst een lang stuk de weg terug waar we vandaan kwamen, de sporen zweet van gisteren waren nog goed zichtbaar na 3 km gingen we dan toch de hoek om naar een nieuw gebied. In de verte kon je de gibbons horen huilen die kant moeten we op… na en stijle afdaling stuiten we al snel op de rivier, wandelschoenen uit waterklompen aan en gaan. De omgeving is weer erg mooi en al snel voelt het water ook niet eer zo koud aan.

Het laatste stukje en we komen aan in een bijna verlaten dorp, slechts 3 huisjes zijn bezet en vele staan er leeg. Het lijkt erop dat dit dorp is overgenomen door de blaffende honden en familie haan maar dan verschijnt er plots toch nog iemand in beeld een echt warm welkom is het niet na zo een lange wandeling… We lopen nog even door het dorpje en wachten dan op het opperhoofd, vandaag is er flink vis gevangen dus dat eten we, blauw karper…
Na het eten is het hier al snel gedaan met de pret, we besluiten onze laatste nacht in de open lucht door te komen. Onder een klamboe en flink pak dekens is het al snel genieten van de stilte en de stromende rivier in de verte…

Dag 5: 7.21 km, 3,5 km/uur, 3 uur onderweg langs de rivier omhoog
De hanen doen weer goed hun werk zoals elke morgen gaat het alarm om 5 uur af totaal nutteloos als het hier pas om 7 uur een beetje licht is. Om kwart voor 7 begint de hemel mooi rood te kleuren tijd om eruit te gaan. Voorlopig het laatste ontbijt zonder toast jam en ei…

De laatste tocht terug naar de brommertjes, langs de rivier gaan we langzaam omhoog de tour vandaag is hemelsbreed nog geen 3,5 km en heeft alleen een stijle klim aan het eind. Zoals elke dag zijn in de verte de Gibbons alweer te horen.

Na een paar keer door de rivier komen we nog wat wilde bananenbomen tegen helaas met net iets te groene exemplaren, nog 1 keer door de rivier en dan na het afscheid met de chief omhoog berg op aar de weg… We hebben zeker genoten van 5 dagen back to basic en zouden zo nog een weekje eg kunnen blijven.