Cat Tien NP

We zijn weg uit het iets te drukke Da Lat, nouja voordat we de tas weer pakken doen we eerst nog een korte trekking vlakbij het grote meer waar we de dag ervoor ook verbleven. De trekking is niet zo zwaar en 9 km lang, na de dennenbossen zitten we al snel weer in een gewoon bos. Om ons heen zijn vele vogels te horen en ze zijn dit keer ook zichtbaar, midden op het pad duikt een dikke vogel op met een rode kuif, zwart wit gestreept pak en een blauw blousje, het had zo familie van de vlaamse gaai kunnen zijn. Iets verder hangen in de bommen ook nog wat geel en rood gekleurde vogel, echt heel veel zijn het er niet maar overal waar we komen krijgen we te horen dat 50 jaar geleden de regering toestemming heeft gegeven uit nood het bos leeg te plukken, dat is dus destijds ook gebeurd en vandaar dat het nu lastig is iets levends nog te vinden in de bossen.

Jungle bloem

We gaan weer richting het meer om vervolgens met een boot naar de overkant te tuffen, daar is onze lunchplek een relatief rustig plekje langs het meer niet bereikbaar voor de auto’s.

Na de lunch is het tijd om afscheid te nemen van dit plekje en het meer op te gaan in een kajak. Helaas is de wind op het meer best stevig waardoor er van een relaxed tochtje gaan sprake is, op de terugweg zien we nog een grote ijsvogel langs vliegen. Een mooie afsluiter voor Da Lat. Na een avondje lokaal eten in tijdens de dwaaltocht in de stad is het tijd om te slapen en ‘s morgens vroeg te vertrekken richting Cat Tien.

Vis te koop

Zonder ontbijt vertrekken we uit het hotel, (het is hier namelijk zo slecht dat je beter niets kan nemen.) Onze chauffeur van afgelopen dagen staat alweer te wachten en onderweg stoppen we voor wat koffie en een soep ontbijtje. Na een kleine 5 uur belanden we tegen de rivier aan op het randje van Cat Tien National Park.

In de namiddag horen we al vele geluiden uit het bos tegenover de rivier komen, tijd om de locatie zelf van dichterbij te bekijken. Met een veerboot steken we over en vanaf daar hebben we een korte (7 km) wandeling langs een paar oude bomen en uiteindelijk een stroom versnelling, onze gids weet veel van de planten en de bomen en spot her en der ook wat kleine dieren voor ons. Zelf lukt het ook aardig door het vinden van de witte lantaarn kever. Richting het water komen we nog in de verte wat lemuur apen tegen, ze zijn moeilijk te spotten maar de lange witte staart herken je meteen.

Camospider
Daar gaat de zon, bij de stroomversnelling

Langzaam lopen we weer naar het basecamp waar nog een nachtsafari staat te wachten, dit blijkt echter één grote zooi te zijn voor ons word een vrachtwagen met 20 lokale ingeladen en deze gaan alsof het een karaoke avontuur is de jungle in. Op een stekelvarken en 3 herten na zien we dan ook echt heel weinig, misschien wel mede omdat de gidsen met 40 over de weg stuiterden en een Chinees gezin achter ons ook niet begreep wat de bedoeling was. Naja hopelijk gaat morgen meer brengen dan hebben we een early bird Gibbon tour en een bezoekje aan een waterval…