Halong Bai

Zo ff een momentje voor het Halong Bai verslag, na een dag slenteren door Hanoi (16 km) even op de hotelkamer relaxen.

Bij Halong Bai denk je aan die bergjes op zee, onderdeel van de UNESCO werelderfgoedlijst sinds mensenheugenis en zo ongeveer bij elke Vietnam film worden er hier wel een aantal plaatjes geschoten. Nou dat was het dus ook zo ongeveer…. Onze limousine bus was precies op tijd voor de trip naar HB met een groepje van in totaal 12 man gingen we richting de zee. Daar aangekomen was het al wat drukker een paar honderd man stonden driftig alle tassen koffers en elkaar in de gaten te houden, wij zaten relaxed op het terras buiten te wachten op onze pickup call. Alles is hier tot over de top geprobeerd te organiseren zelfs ze ver over de top dat er soms een tas achterblijft waarvan niemand weet van wie die is en gidsen mensen in de verkeerde bussen drijft, het hele tafereel is net een circus act, ze doen zo hun best maar niets lukt. Wij gaan onze boot op via een kleine charter hup de boot in een welkomstdrankje, lunch en op weg naar een plek om te gaan kajakken.

De omgeving is werkelijk schitterend helaas is de bewolking zeer laar dus echt mooie vergezichten zullen we niet te zien krijgen maar alleen al hier zijn is een hele belevenis.
We gaan een rondje kajakken en stoppen even bij een klein strandje het is duidelijk dat er een klein groepje niet zoveel ervaring heeft met het bewegen op en in het water onze Maleisische medepassagiers zinken meer dan dat ze boven blijven het is dan ook even wachten op ze.

De schemering komt tijd voor het avondeten en even relaxen na een paar paar cocktails tijd om te gaan slapen. De volgende morgen nemen we afscheid van onze Maleisische vrienden en blijven we met 7 man over, we krijgen een nieuwe gids stappen over op een kleine boot en gaan door naar een drijvend vissersdorpje, hier moeten we in contact komen met de vissers maar al snel blijken deze allemaal overdag te slapen ook is de school dicht blijft alleen nog de parelkwekerij over, hier liggen bakken vol met oesters. We krijgen een showtje hoe de parels uit de oesters gehaald worden en dan mogen we nog even langs de winkel, nu zijn parels niet echt mijn ding (ze hadden beter die oesters kunnen grillen) maar het is hier niet duur. Op naar de boot lunch en terug naar onze andere boot, daar zijn ondertussen 20 nieuwe mensen aangekomen, het voelt een beetje als thuis moeten aanbellen om naar binnen te mogen, ook krijgen we weer een nieuwe gids. Het voelde allemaal maar vaag aan en alsof we onderdeel zijn van een legpuzzel om alles zo efficiënt mogelijk de Halong fabriek door te douwen.

Dit klopt ook wel want we varen weer naar precies dezelfde plek als gisteren, hier konden we gaan kajakken op de vraag of het hetzelfde rondje dan is kreeg ik een volmondige ja… Laat dan maar zitten. Ook bij het avondeten zat er niet al teveel afwisseling in, we kregen gewoon exact hetzelfde als de dag ervoor. Mocht je zelf dan ook een tripje Halong willen boeken, neem een prive boot of 1 overnachting, de rest voelt toch als een lichte oplichting.

De volgende dag ook hetzelfde tochtje als de dag ervoor naar de grot, hier gaan we van de boot af na een uur uitleg over het gebied, iets wat we de dag ervoor ook al hadden gehoord. De grot was, ok, niet heel speciaal maar wel een moment om weer ff de benen te strekken, eigenlijk is het buiten veel mooier met alle vissende roofvogels.

Na de grot tijd om weer terug te keren naar de haven, helaas waren beide dagen net te bewolkt om echt te kunnen genieten van de schoonte van Halong Bai maar het is zeker indrukwekkend en de moeite waard om eens gezien te hebben.

Wist je dat, de cruise boten in Halong Bai sinds kort allemaal wit zijn geschilderd, een of andere pief heeft de jachten in Monaco gezien dit was zo indrukwekkend dat hij het bevel heeft gegeven om alle boten wit te schilderen.

Helaas gaart hiermee wel de charme van de gekleurde boten verloren, ook het onderhoud aan de verf is minder goed dan bij de luxe jachten dus het ziet er eigenlijk niet uit.