Kuang Si by bike

Vandaag een nieuw avontuur, met de fiets naar de Kuang Si watervallen een must see in Laos.. Deze watervallen zijn qua populariteit te vergelijken met de tempels van Ankor Wat in Cambodja alle groepsleider komen hier langs als ze in 5 dagen door Laos tuffen.

Wij besluiten om de fiets te pakken een tocht van 2 uur oven 30 km. Om 9 uur springen we na wat moeite om fietsen te regelen op de fiets. De tocht eerst de stad uit en dan door een heuvelachtig landschap langs de mekong richting de watervallen. Onderweg zijn er diverse festiviteiten vanwegen het Mongk New year, meisjes in de mooiste jurken en jongens in schooloutfit spelen spelletjes langs de weg, we passeren een berg en daarna wat dorpjes. Op 5 km voor de eindstreep hebben we nog 1 berg te gaan, lekker op een onbekende fiets zonder fietsschoenen maar het is te doen.

Bij de waterval aangekomen om 11 uur is het nog erg rustig, het park is opgezet in 2 delen de watervallen en een berenopvang, hier staat uitgelegd dat dit duidelijk geen dierentuin is maar een asiel voor beren. De beren zijn bevrijd van stropers en handelaren we zien op foto’s de kleine hokjes waar ze gevangen zaten. Om het doel te ondersteunen kopen we een shirt,  wat ze hier proberen is waarschijnlijk een onmogelijke missie in dit land maar we helpen ze graag een beetje met de missie.

Iets verderop beginnen de watervallen een grote cascade met daaronder een onwaarschijnlijk ogende groenblauwe poel.

Elk stukje is uniek en later blijkt dat het goed is dat we vroeg weg zijn gegaan. Uiteindelijk stuiten we op een waterval van zo’n 80 meter hoog.

Natuurlijk moeten we ook nog even naar de top klimmen een steile wand brengt ons omhoog.ik kan me niet voorstellen dat mensen dit in het regenseizoen doen alles oogt glad en gevaarlijk.  Van bovenaf is er eigenlijk weinig te zien behalve de grote waterplas klaar om naar beneden te storten hier spelen wat kinderen met een schommel boven het water en kruipen er een aantal krabbetjes door het water op zoek naar eten.

De afdaling is minder fijn als de klim, dit ben je niet gewend als ollander, beneden aangekomen na een moeizame afdaling zien we dat er in plaats van 100 man nu zeker 5000 man rondlopen in het park… Tijd om te vluchten dus… We nemen afscheid van de beertjes en nemen nog snel een lunch.

Dat dit een must see in Laos is ben ik van overtuigd maar vertrek optijd om er ook echt van te kunnen genieten.

Op de terugweg worden we regelmatig ingehaald door de overvolle minivans wij genieten op de fiets van deze dag, tijd voor een biertje en een warme douche.