Eddy en andere dingen

Soms zijn er dagen dat er gewoon of geen tijd is om iets te melden of dat er gewoon niks te melden is. Vandaag hebben we 2 ratten is de stad zien lopen dit keer niet op een stokje als avond eten maar gewoon live.
Maar terug naar 4 dagen geleden, weg uit mhs op naar chiang mai, na een lange rit met tussendoor een bezoek aan de familie van onze gids op het platteland tijd om de drukte in te duiken.

Chiang mai de op één na grootste stad van Thailand maar met het verschil dat hier de verhouding toeristen vs  bewoners 50/50 is voor het gevoel. De eerste volle dag was dit de ook wel meteen duidelijk, een bezoek bij de tempels was het een file op de trap naar boven. Na een klein rondje waren we al snel klaar, helaas was onze gids niet zo scherp dat dit niks voor ons is en zaten we daarna al in de volgende toeristisch hot spot. Al deze plekken zijn eigenlijk het bezoek niet waard dus we waren al snel klaar. Eind van de dag nog een bezoek gebracht aan een Thais eten cq dans optreden maar ook hier te druk voor ons.

Snel naar bed en hopen op een betere tweede dag.

Dag 2, op naar het hoogste punt van Thailand, ok hier was het behoorlijk druk na een kort rondje langs de top en een tochtje door een aangelegd pakje was het klaar op naar de watervallen, beide erg mooi om te zien en goed voor te stellen hoe groot ze moeten zijn in de regen periode.
Na de watervallen door naar een soort van bloemenpark en daarna tijd voor een eerste cache hier, een afgelegen stukje met 400 jaar oude ruïnes en 2 pagodas en het meest mooie geen tourist hier te bekennen… al met al een lekker dagje..

Dag 3, de olifanten dag, na een snel ontbijt in ons hotel (goed hotel maar het eten is hier niks) werden we opgepikt, goedemorgen blah blah tijd om weer wat te doen… op naar Eddy s olifanten opvang zorg centrum, aangezien we absoluut niet in een zware bak op de rug van een olifant wilde aan zitten kwamen we al snel bij deze jongens uit. Na een dubbele rondrit door de stad om iedereen op te pikken kwamen we aan bij de bananen markt, inkopen doen want die grote jongens eten nogal wat…
Na een uurtje rijden (slapen) komen we aan bij de rand van de bergen waar we een dag eerder ook al waren, al snel heet eddy ons welkom en geeft ons instructies wat we wel er en niet mogen doen en hoe en olifant werkt.
Na de instructies zijn we naar de eerste 3 Fanta s gegaan voor de eerste ontmoeting, de beestjes zagen er goed uit en kwamen al snel op de meegenomen bananen af. Na een half uurtje eten tijd voor een ritje, via de poot van het toch best wel grote dier kan je (met enig hulp) bovenop komen. Eenmaal  oven ga a t het vanzelf de beesten hier weten hun rondje ondertussen en daarna is het een sprong naar beneden het gevoel om op 3 meter hoogte te zitten zonder houvast is toch wel erg mooi. Als dank krijgt de brave meid nog een paar bananen en suikerriet.

Na de lunch tijd voor het bezoek aan de rest van de groep, in totaal zo’n 12 bij elkaar als 1 familie, helaas zijn hier de kettingen wel nodig anders lopen deze tanks zo de stad binnen.  We gaan als eerste aan boord en hebben sourcy bij ons, 1 van de grootste maar ook een lekker dwars dier. Tijdens de rit is sourcy steeds bezig met inhalen eten en ons nat gooien met water uit de put… waar de anderen netjes stil staan danst onze olifant een rondje en probeert zoveel mogelijk eten bij de andere te stelen, het is dat ze iets te zwaar is maar dit is toch veel gaver dan een chiwawa voor thuis. Helaas zijn het familieleden dus kunnen ze beter bij elkaar blijven..

Na het dansen en bananen stelen tijd voor het laatste stuk op naar het water, waar alle dieren het eenvoudige pad nemen moet die van ons weer een drempel van een meter kiezen, even is het zicht bijna 4 meter naar beneden aarden staan we in het water. Al snel is het 1 natte boel en kunnen sourcy bedanken door hem even goed af te laten koelen. Daarna zien we toch het familie moment, de groep maakt een cirkel om de kleinste van 3 jaar oud en laten hem lekker spelen in het water. Na een groeps trompetter is het feest ten einde, zo mooi om zo een groep samen te zien en te genieten… Tijd om te douchen en afscheid te nemen onze vrienden.

Dag 4, cache day, een vrije dag dus vandaag een dagje urban adventure dwars door de stad op zoek naar magneetjes en ander gespuis. Daarbij kom je op leuke plekken waar niet veel mensen komen en zie je de stad toch weer anders, van park naar brug naar tempel naar bloemenmarkt we hebben ze allemaal gezien.

Als afsluiter een lekker avondeten op de food court chaotisch druk maa r zeker de moeite waard. In dit land kan je zo goed eten voor 2 euro pp niet te geloven… Morgen een lange reisdag lekker….